mandag den 22. marts 2010

Så basilikum på dåse

Jeg har ikke meget forstand på olivenolie, men jeg har en forkærlighed for dåserne. Vi bruger efterhånden rigtig meget olivenolie, og ser jeg chancen, så køber jeg det i de smukke dåser.

Man kan så basilikum i en lun vindueskarm hele året rundt. Når dåsen er tom for olivenolie, bliver den vasket, den er vandtæt, men for at dåserne holder i længere tid, forer jeg dåsen med en lille plastikpose. Der fyldes med jord fra en plantesæk, der såes basilikum og vandes godt. Frøene kan ikke erhverves efterår og vinter i almindelige butikker, så man skal "hamstre" forår og sommer.

Det er altid dejligt at have frisk basilikum til en gryderet eller til tomat/fetasalaten om sommeren - og så synes jeg jo, at de er så dekorative:-)


Idag er der blevet indkøbt forskellige frø, og drømmen om køkkenhave er ved at blive en realitet. Der er sået persille, krus-og glatbladet, tomater, agurker, porrer, pyntegræskar til drivning. Gulerødder, kartofler, bønner, ærter, og alt det andet må vente til det bliver lidt lunere...

6 kommentarer:

  1. Hvilken god ide, jeg har prøvet før men det ville slet ikke blive til noget. Jeg tror søreme jeg tager en tørn mere og så ser vi.. :)

    Jeg elsker også de dåser og så er man vel lidt økologisk ikk. Genbrug og hjemmelavet så bliver det ikke bedre.

    En køkkenhave gad jeg også godt, men det bliver ved hvad jeg kan ha på altanerne.

    Rigtig god aften og kh
    Henriette :)

    SvarSlet
  2. Sikke en god idé at du selv sår basilikum! Den tanke er aldrig faldet mig ind, men selvfølgelig - og i de smukke olivenoliedåser er det en dobbelt fryd ;-)

    SvarSlet
  3. Henriette, jeg synes det lyder rigtig hyggeligt med grønt på altanen - jeg kan forestille mig at det kan blive en hel fryd at med en minihave tæt på, hvor man opholder sig:-)

    Madame, ja jeg kan altså ikke stå for de farvestrålende dåser:-)

    SvarSlet
  4. Hej Charlotte, hvor fin og forårsagtig din blog er blevet c'',)
    Jeg er altså også blevet smittet mht. at ville så basilikum selv. Det er husbonden min og jeg også store fan af - og så har den tanke ikke engang strejfet mig før! Så jeg vil på loftet og se om ikke, jeg har nogle at alle de dåser, jeg bare måtte have førhen - kan desværre ikke huske, om de røg ud sammen med alt det andet "gammeldags", jeg følte frigørelsestrang fra, da vi flyttede i vores nye hus - nu savner jeg disse ting og er parat til at give dem plads i mit lille hjem igen og som krydderurtepotter, kunne de virkelig komme til deres ret.
    Hvordan går det med foden?

    SvarSlet
  5. Hej Anette - jeg kender alt til, at man lige pludselig får nok af alt det puttenuttede og gammeldags - nogle gange har man bare behov for at få gjort "rent bord". Steen hader at der er for mange "pynteting", så det sætter en naturlig begrænsning hjemme hos os. Foden: Det går op og ned med den fod - den arter sig ikke altid som jeg vil:-)

    SvarSlet