onsdag den 29. maj 2013

Inges rugbrød

Det er tid igen. 



Surdejen blandes med vand, honning, kerner og rugmel.



Blandingen skal stå et døgn, og jeg har gjort klar til imorgen, hvor det skal tilføres det sidste mel og stå og hæve en dag, før det skal bages


Man skal være i god tid, for det kan først skæres dagen efter bagningen.
For 1½ måned siden begyndte jeg at bage rugbrød igen efter flere års pause. Vi har ikke købt rugbrød siden, og det er så nemt! Inge er min kollega og det er hende, der leverer opskriften.
Jeg kan varmt anbefale Inges rugbrød:

Dag 1 ingredienser:
1 liter vand
2 tsk salt
300 g surdej

300 g skårne rugkerner
500 g groft rugmel
2 spsk flydende honning
150 g hørfrø
50 g sesamfrø
100 g solsikkekerner
50-100 græskarkerner

Dag 2 ingredienser:
100-150 g rugmel eller grahamsmel
1 spsk olivenolie

Dag 1: Rør surdej ud i vandet. Rør alle "dag 1" ingredienser i. Dejen skal have konsistens som tynd havregrød. Lad dejen stå i røremaskinen tildækket under et fugtigt viskestykke i ca 12 timer.

Dag 2: Rør dejen igen. Tilsæt rugmel/grahamsmel indtil dejen har en konsistens, så den kan røres med nogen besvær med en stor grydeske.
Tag 300 g dej fra til surdej. Put det i en beholder (eller pose), drys 1 tsk salt over. Opbevar surdejen i køleskabet til næste uge.
Fyld dejen i formen (ca 3 liter) og glat med en ske. Pensel dejen med olivenolie. Prik med en strikkepind ca 24 steder.
Stil dejen i en kold ovn på nederste rille i 6-7 timer.
Bag det ved 180 grader i 1 time og 35 minutter. Sluk ovnen og lad brødet få eftervarmen. Afkøl brødet indpakket i et fugtigt viskestykke.
Lad brødet stå og slå sig til dagen efter. Så er det til at skære.

PS: surdejen kan man få af en god ven og dyrke videre på den, eller man kan opstarte en selv. Jeg googlede og fandt en tilfældig opskrift på surdej.



5 kommentarer:

  1. Det lyder søreme lækkert. Så er problemet bare hvor man får surdejen fra til den første bagning. Tusind tak for opskriften.

    SvarSlet
  2. Surdejen blander man selv et par dage før blanding (jeg søgte bare på nettet og brugte den første den bedste opskrift) Nu kan jeg selvfølgelig ikke huske hvilken, men det tror jeg er underordnet:-)

    SvarSlet
  3. i gamle dage bagte jeg rugbrød, jeg får lyst igen :-)

    SvarSlet
  4. Jeg har også bagt så mange rugbrød før i tiden. Nu er husholdningen så lille, at det er svært at få spist et helt rugbrød, før det bliver kedeligt. Men jeg får nu lyst.... Den opskrift jeg brugte havde hvedemel i, - jeg kunne godt tænke mig at prøve din (eller Inges). Tak for den

    SvarSlet
  5. Man bliver afhængig af hjemmebagt rugbrød. Jeg har bagt i mange år, og delt mange portioner surdej ud. Jeg bager ca. en portion på tre en gang om ugen. God dag.

    SvarSlet